سئو ( بهینه سازی موتورهای جستجو) چیست؟

روزانه میلیون ها کاربر در صفحات اینترنت درحال جستجو مطالب خود می باشد بدون اینکه بدانند این موتورهای جستجو چگونه مطالب مورد نیازشان را از میان صدها سایت انتخاب و در کسری از ثانیه به مخاطبان خود ارائه می دهد. لازم است بدانیم هر یک از این سایت ها در تلاش هستند تا اولین صفحه نمایش داده شده در جستجو شما توسط موتور های جستجو باشند. ما در اینجا میخواهیم چگونگی قرار گیری صفحات سایت در اولین جستجو های موتور های جستجو رو به شما نشنا دهیم لذا قبل از هر چیز لازم است با مفهوم SEO آشنا بشویم و بدانیم سئو چیست و چه تاثیری بر نتیجه جستجو ما دارد؟

سئو یا معادل آن SEO  برگرفته از عبارت search Engine Optimization می باشد. این عبارت در لغت به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو است که به منظور بهبود عملکرد و ارتباط وب سایت ها براساس استاندارد های موتورهای جستجو و جذب بازدیدکنندگان بیشتر کارایی دارد.

 

پیشینه سئو

مفهوم سئو به اوایل دهه ۱۹۹۱ میلادی بازمیگردد یعنی زمانی که موتور های جستجو گام های نخستین خود را برای توسعه و کمک رسانی به سامان دهی سایت ها جهت نمایش محتوای سایت خود در موتور های جستجو برداشتند. این بهینه سازی نخستین بار توسط موتور جستجو یاهو در مرحله اول آغاز گردید. چرا که در آن زمان گوگل قدرت امروز را نداشت و یاهو در رده بالاتری قرار داشت. این بهینه سازی در ابتدا به ترتیب حروف الفبا صورت میگرفت و قالبی شیه به دفترچه تلفن داشت. در ابتدا این راه کارها سیار کارآمد بود اما رفته رفته با افزاریش تعداد سایت ها و کاربران آنها دیگر این شیوه بهینه سازی براساس حروف الفبا پاسخگو نیاز کاربران نبود و  به سختی کاربران قادر بودند سایتی متناسب با نیاز های خود در لیست جستجو ها قراردهند.

علاوه بر آن این شیوه بهینه سازی سبب میشد تنها سایت هایی که با حروف A شروع میشوند در جستجوهای اوی قرار گیرند بدون اینکه محتوا کارآمد یا محبوبیتی داشته باشند. بنابراین شرکت ها و افراد در تلاش بودند تا دامنه ای ثبت کنند که با حرف A شروع شود. لذا سئو با مشکلاتی روبرو گردید. بنابراین موتورهای جستجو تصمیم به بهینه سازی سایت ها براساس کلمات کلیدی کردند. بدین صورت که اگر کلمه خاصی در سایتی با تکرار زیاد وجود داشت وتور های جستجو آن سایت را در رتبه بالارتی قرار میدادند.

با روی کار آمدن گوگل در سال ۱۹۹۸ سیاست های جدیدی در این زمینه اتخاذ شد. گوگل علاوه بر عوامل خارج از صفحه به عوامل داخل صفحه نیز پرداخت و توانست با این سیاست ها هواداران بسیاری را به خود جذب کند. بنابراین گوگل به تنها موتور جستجویی تبدیل شد که علاوه بر رتبه سایت و تجریه و تحلیل لینک ها، به فراوانی واژه های کلیدی، متاتگ ها، عنوان ها و ساختار لینک های داخلی نیز پرداخت.

گوگل همچنان به بهینه سازی راهکارهای بالا بودن سایت در این سالها پرداخته است و توانسته است در سال ۲۰۰۵ به شخصی سازی نتایج جستجو دست یابد. و نتایجی برای کاربران ارائه دهد که متناسب با تاریخچه جستجوهاب قبلی آنها باشد. در سال ۲۰۰۷ گوگل کمپینی مخالف با لینک هایی که در ازای پرداخت پول، رتبه صفحه را انتقال میدادند به راه انداخت. در سال ۲۰۰۹ نیز با استفاده از ویژگی های نوفالو در لینک ها ، اثر مدل سازی رتبه صفحه را کاهش داد.

حال که پیشنه ای از سئو دریافتیم بهتر است به مفهوم دقیق تر سئو بپردازیم. امروزه اگر بخواهیم تعریف دقیقی از سئو ارائه دهیم در واقع سئو آن دسته از فعالیت های دخیل در طراحی یک سایت، استراتژی های محتوایی و تولید محتوا است برای بالا بردن جایگاه سایت در میان نتایج موتورهای جستجو و راهی برای جذب بازدیدکننده بیشتر از سایت. علاوه بر این یکی دیگر از فاکتورهای اصلی سئو مناسب سازی سایت برای بازدیدکنندگان می باشد. آنچه که در سئو سایت شما اثر میگذارد شامل کلمات بکار رفته، محتوا، لینک های ورودی سایت شما و صدها فاکتور دیگر می باشد.

امروزه بسیاری از کاربران اینترنتی یا فرادی که به نوعی با فضای کسب وکارهای اینترنتی، تبلیغات و تولید محتوا سرو کار دارن به با مفهوم سئو آشنایی دارند و یکی از نیاز های آنها در دید مخاطب بودن است یعنی میان جستجوی ها در بالا قرار داشتن. در واقع سئو فرآیندی است که توسط سئو کار انجام میگردد و نیازمند دانش زیاد، علم و صبر دارد لذا به راحتی پیاده سازی نمیشود. چرا که موتورهای جستجو مدام در حال تغییر الگوریتم های رتبه بندی خود می باشند. بنابراین بروز نگه داشتن اطلاعات سئو سازی یکی از وظایف یک سئو کار می باشد. در رتبه بندی یک سایت توسط الگوریتم بندی های موتور های جستجو همچون گوگل بیش از ۲۰۰ معیار موثر می باشد. بنابراین تسلط یک سئو کار بر این معیار ها لازمه اصلی موفقیت وی می باشد.

هدف موتورهای جستجو این است که نتایج بی طرفانه ای برای شما نمایش دهند تا با بیشترین سرعت و دقت ممکن اطلاعات مورد نیاز شما را د اختیارتان قرار دهند. بنابراین موتورهای جستجو قادر خواهند بود همه اطلاعات آنلاین را تشخیص داده و آنها را با توجه به کیفیت و ارتباط با موضع جستجو رتبه بندی کنند. در این رتبه بندی ها همانگونه که گفته شد صدها فاکتور دخیل می باشند. فعالیت هایی که برای بهینه سازی وب سایتتان انجام میدهد تاثیر مستقیمی بر روی رتبه سئو سایت شما دارد.

امورزه سئو به عنوان یکی از بهترین روش های بازاریابی اینترنتی شناخته شده است و مقایسه آن با خیلی از روش های بازاریابی کاملا غلط است. سئو تنها بازاریابی اینترنتی است و خارج از فضای مجازی کاربردی برای شما ندارد. از آنجایی که تقریبا تمام کاربران اینترنتی برای یافتن موارد مورد نیاز خود از طریق گوگل بدنبال آن میگردند. پس بهترنی مکان برای نمایش خدماتتان نتایج گوگل است. اما نتایج گوگل در تمامی صفحات آن بازدهی را ندارند. اکصر کاربران تنها به نتایج صفحات اول بسنده میکنند و پاسخ خود را در صفحات اول می یلبند. بنابراین برای اینکه بتوانیم محتوای سایت ود را در معرض دید کاربران قراردهیم بایستی سایت ما در صفحه اول قرار بگیرد و این همان نیاز ما به بهینه سازی سایت یا سئو می باشد.

امروزه رقابت بر سر قرار گیری در نتایج اولیه سایت شدت گرفته است و کار سختی بنظر میرسد چرا که بدون تخصص لازم نمیتوان وب سایت خود را در صفحه اول قرار داد. اینجاست که سئو به عنوان یکی از ارزانترین و موثرترین روش های بازاریابی اینترنتی مورد توجه شرکتها و ارائه دهندگان خدمات قرار میگیرد. سئو در واقع بالاترین مزایا با هزینه بسیار کم نسبت به سایر روش های بازاریابی را ارائه می دهد.

انتخاب کنید …

درخواست کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره اعلام تمایل ثبت سفارش