پادکست و انواع آن

انواع پادکست

پادکست و انواع آن

آنچه خواهید خواند

پادکست و انواع آن را بشناسید تا سبکی که مخاطبان شما را جذب می کند متناسب با محتوا خود تولید کنید. پادکست ها می توانند در فرمت ها و قالب های مختلفی تهیه شوند. بنایبراین برای تهیه یک پادکست باید بدانید سبکی که برای شما و مخاطبانتان مناسب است کدام است تا به خوبی جایگاه شما را حفظ کند و بتوانید اهداف خود را به درستی به مخاطبتان انتقال دهید. ممکن است شما از قبل بدون شناخت و آگاهی از انواع فرت های پادکست به تهیه پادکست پرداخته باشید. اما نتیجه مطلوب را نگرفته باشید پس به شما پیشنهاد می کنیم چنانچه قصد تهیه پادکست را دارید ابتدا این مقاله را مطالعه کنید تا فرمت متناسب با خود را انتخاب کنید.

 

۱) پادکست انفرادی یا تک نفره
پادکست های انفرادی، از متداولترین نوع پادکست هستند. یک نفر به تنهایی محتوای خود را ارائه می دهد. لازمه آن تسلط گوینده در محتوای قابل ارائه است. بنابراین تهیه و ویرایش آن ساده تر و آسان تر خواهد بود. غالبا این نوع پادکست محبوبیت بیشتری برای تهیه کنندگان دارد. در این نوع پادکست ها تقربیا از هر محتوایی می توان استفاده کرد ولی بیشتر از محتواهایی چون داستان سرایی، محتواهای انگیزشی، محتواهای تاریخی و ….. استفاده می شود.

۲) پادکست دو میزبانه/ دونفره
پادکست های دومیزبانه یا دونفره از نظر محبوبیت پس از پادکست های انفرادی قرار میگیرند. از نظر جذابیت در جایگاه بالاتری نسبت به پادکست های تک نفره قرار دارد. چرا که از صدای یکنواخت تک نفره خارج می شود. محیط و فضای تعامل دونفره ، فضای طرح محتواهای چالش برانگیز و تفسیر و بحث را فراهم می آورد. امکان مطرح کردن شوخی های خنده اور و خارج کردن فضای از محیط خشک بیشتر خواهد بود. تنوع صدا دونفره تعامل مکالمات مابین آنها جو و فضای بهتری را ایجاد می کند.

۳) پادکست مصاحبه محور
در این نوع پادکست ها، شما می توانید به عنوان مصاحبه کننده از افراد دارای تخصص، تجربه، حرفه ای خاص و … دعوت به عمل بیاورید و با آنها بصورت مصاحبه ای در موضوعی به تولسید پادکست بپردازید. و یا با مطرح کردن موضوعی و ایجاد فضای مناسب از متخصصین بصورت تلفنی روی خط آنها را دعوت به همراهی و اظهار نظر کنید. در این نوع پادکست ها مجموعه های متنوعی از موضوعات تخصصی از پرشکی، مهندسی، نجوم و …. امکان اشتراک گذاری دانش و تخصص متخصص این حوزه ها وجود دارد. آنچه الزام دارد در این نوع مصاحبه ها مهارت مصاحبه و ایجاد فضای تبادل نظر و تحقیق و تجسس توسط مصاحبه گر می باشد تا فضایی جذاب ایجاد کند.

۴) پادکست پانل
این نوع پادکست مانند پادکست مصاحبه محور است اما تعداد افراد بیشتری در آن شرکت می کنند. می توان گروهی از افراد در این نوع پادکست حضو ر داشته باشن و درباره موضوع خاصی به تبادل نظر بپردازند. در این نوع پادکست یک مجری صحنه کردان خواهد بود و سایرین را به بحث و تبادل نظر وامیدارد. ایجاد فضای دوستانه، پر نشاط و با شوخی های جذاب می تواند فضای دلن نشینی برای شنونگان ایجاد کند.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به محصول
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x