همه چیز در رابطه با فیش حقوقی

11

همه چیز در رابطه با فیش حقوقی

آنچه خواهید خواند

واحد کارگزینی

در هر سازمانی واحدی به نام واحد کارگزینی وجود دارد و مشغول به فعالیت است که وظیفه اصلی آن ساماندهی منابع و نیرو های انسانی آن سازمان می‌باشد. این واحد موظف است اطلاعات دقیق مرتبط با اسامی کارمندان و زمان دقیق استخدام آن‌ها، تاریخ انتهای خدمت و میزان حقوق را با دقت و مطابق با قوانین اداره کار و امور اجتماعی تهیه نماید و برای انجام سایر امور مربوط به حقوق و دستمزد کارمندان این لیست را به واحد حسابداری و دستمزد تحویل دهد. از دیگر وظایف محوله به این بخش، انجام امور نقل و انتقالات نیروها به واحدها و بخش‌های دیگر و نیز آموزش صحیح کارمندان در مورد نحوه صحیح استفاده از مرخصی برای کارمندان بر عهده این واحد است. همچنین واحد کارگزینی می‌بایست قبل از به‌کارگیری نیروها آن‌ها را با شرح دقیق وظایفی که طی دوران خدمت بر عهده آنان خواهد بود آشنا سازد.

واحد ثبت دقیق زمان ورود و خروج کارکنان

در این واحد زمان دقیق حضور کارکنان در محل کار و مشغول بودن هر یک به انجام فعالیت‌های مشخص‌شده در آن زمان، در لیست مشخصی ثبت می‌شود و مطابق با ساعت ورود و خروجشان به مجموعه، در واحدهای مربوطه حقوق و مزایای کارکنان و سایر امور مربوط به آنان ساماندهی می‌شود. این ثبت اطلاعات به شیوه‌های مختلفی می‌تواند صورت پذیرد.

به منظور ثبت زمان ورود و خروج پرسنل معمولا از دستگاه‌های حضور و غیاب استفاده می‌کنند، که این دستگاه‌ها به سه شکل موجود می‌باشند:

اثر انگشتی

تشخیص چهره

کارتی

حسابداری حقوق و دستمزد

یکی از حیطه‌های شغلی رشته حسابداری، حسابداری حقوق و دستمزد نامیده می‌شود که امور مربوط به حساب‌وکتاب و درج دقیق میزان حقوق و مزایای کارمندان را انجام می‌دهد. شاید به جرات بتوان گفت این بخش قلب تپنده و اساسی یک شرکت و یا یک ارگان می‌تواند باشد.

لیست حقوق و دستمزد

لیستحقوق و دستمزد درواقع لیستی است که بسته به نوع خدمات یا فعالیت‌های سازمان یا ارگان مربوطه و نوع قراردادهای کاری که مابین کارفرما و کارمندان بسته می‌شود ممکن است متفاوت باشد؛ اما به‌طورکلی و متعارف یک لیست حقوق و دستمزد می‌تواند شامل موارد به این شرح باشد: نام و نام خانوادگی کارمند شاغل – میزان دستمزد – اضافه‌کاری – نوبت‌کاری – شب‌کاری – فوق‌العاده‌های حق اولاد – حق مسکن – خواروبار – کمک‌های غیر نقدی – حق ایاب‌وذهاب – جمع حقوق و مزایا – ستون کسورات شامل حق بیمه‌های اجتماعی، مالیات و وام – ستون مبلغ خالص پرداختنی و بسیاری موارد دیگر است.

فیش حقوقی:

میزان مبلغ دریافتی کارمندان، کارگران و کلیه افراد شاغل در ماه را شامل می‌شود. در حال حاضر تمام کارمندان دولت در دستگاه‌های اجرایی، دولتی، نظامی و … دارای فیش حقوقی هستند. همچنین شرکت‌های خصوصی و کارخانه‌ها نیز موظف هستند برای کارکنان خود فیش حقوقی صادر کنند. امروزه با کمک نرم افزار مالی شرکت‌های کوچک و کسب و کارهای مختلف مانند فروشگاه‌ها هم امکان صدور فیش حقوقی را دارند

هزینه حقوق و دستمزد

هر پرسنلی در موسسه یا ارگان محل فعالیتش به واسطه فعالیتی که در جهت تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت انجام می‌دهد، سهمی در ارزش و هزینه تمام‌شده آن کالا یا خدمت را از آن خود می‌کند. به این سهم که به‌منظور جبران خدمات ارائه‌شده توسط آن پرسنل به وی تعلق می‌گیرد، حقوق و دستمزد می‌گویند.

انواع دستمزد بر اساس نوع فعالیت

دستمزد کارکنان با توجه به اینکه در تولید محصولات چه نقشی دارند، به دو دسته دستمزد مستقیم و غیر مستقیم طبقه بندی می شوند.

  • دستمزد مستقیم

کارکنان و پرسنلی که به طور مستقیم در تولید محصولات و کالاها نقش دارند و در خط تولید یک واحد تولیدی کار می کنند دستمزد مستقیم به آنها تعلق میگیرد.

  • دستمزد غیر مستقیم

به پرسنل بخش اداری که فعالیت آن‌ها به ‌صورت مستقیم در ارتباط با محصولات نیست دستمزد غیر مستقیم تعلق میگیرد.

مالیات بر حقوق و دستمزد

به مبلغ قابل پرداخت برای هر کارمندی به جهت شرایط کاری که از جانب دولت برای افراد کارمند ایجادشده است و سایر خدمات دیگری که به ایشان تعلق می‌گیرد، مالیاتی در نظر گرفته می‌شود؛ که می‌بایست این مالیات از طریق کارفرما و طبق قانون محاسبه شود و از میزان حقوق و دستمزد کارمند کسر گردد و به‌حساب وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز شود.

حق بیمه حقوق و دستمزد

مطابق با قانون کار و امور اجتماعی می‌بایست هرماه میزان مشخصی مثلاً حدود 7 درصد از مبلغ حقوق و مزایای کارمندان به‌منظور حق بیمه، کسر شود و همراه با حق بیمه کارفرما که میزان حدود 23 درصد در نظر گرفته می‌شود، به‌حساب سازمان بیمه‌کننده واریز گردد.

تخصیص حقوق

میزان حقوقی که به پرسنل ارگان‌ها تعلق می‌گیرد از مجموع 2 بخش حاصل می‌شود: بخش مزایا که شامل حقوق مبنا، حق فوق‌العاده شغل، حق عائله‌مندی، حق فوق‌العاده محل خدمت، حق فوق‌العاده جذب می‌باشد. همچنین بخش کسورات که شامل مالیات، بیمه عمر، بیمه حقوق 27 درصد، بازنشستگی و وام می‌شود.

مزایای مستمر و غیرمستمر در حیطه حقوق و دستمزد

همان‌طور که مستحضر هستید شخص کارمند می‌تواند علاوه بر حقوق پایه یا اصلی، مزایای دیگری را نیز از کارفرما دریافت نماید. به‌این‌ترتیب مفهوم مزایا به مبالغی تعلق می‌گیرد که مضاف بر مبلغ حقوق اصلی به کارمند پرداخت می‌گردند. مزایا به 2 دسته مستمر و غیرمستمر تقسیم می‌شوند. مزایای مستمر همان‌طور که از نام آن مشخص است مبالغی هستند که کارمند به‌طور ماهانه دریافت می‌کند. مزایای مستمر مانند حق مسکن و حق خواروبار است. همچنین مزایای غیرمستمر مبالغی هستند که بسته به شرایط کاری ایجادشده در مدت‌زمان مشخص به شخص کارمند پرداخت می‌گردند. مزایای غیرمستمر مانند حق مأموریت، حق پاداش می‌باشد.

ازجمله سایر پارامترهای حقوقی کارمندان رسمی، پیمانی و کارمندانی که طرح خود را می‌گذرانند، می‌توان به مواردی اشاره نمود: حق شغل – حق شاغل – فوق‌العاده شغل – تفاوت تطبیق – فوق‌العاده سختی شرایط محیط کار – فوق‌العاده بدی آب‌وهوا – مبلغ تضمین – فوق‌العاده محل خدمت – خدمت در مناطق جنگ‌زده – فوق‌العاده ویژه (ممتاز) – فوق‌العاده نشان‌های دولتی – کمک‌هزینه عائله‌مندی – کمک‌هزینه اولاد – فوق‌العاده ایثارگری – فوق‌العاده مناطق کمتر توسعه‌یافته – فوق‌العاده اشتغال خارج از کشور – فوق‌العاده مدیریت

مدت کار

همان‌طور که در ماده ۵۱ از قوانین کار و امور اجتماعی آمده است، مدت کار کارمند، مدت‌زمانی می‌باشد که شخص کارمند توان، انرژی و وقت خودش را در جهت انجام امور محول شده به وی از جانب کارفرما صرف کرده است. همچنین مطابق با تبصره ۱ این ماده مجموع ساعات کاری هر هفته از ۴۴ ساعت نبایست تجاوز نماید. البته برای کارهایی که در زمره امور طاقت‌فرسا و زیرزمینی از آن‌ها یاد می‌شود، طبق ماده ۵۲ همین قانون، ساعت کار در هفته نباید از ۳۶ ساعت بیشتر شود.

نوبت کاری

در بسیاری از واحدهای تولیدی اغلب کارگران به صورت نوبتی کار می کنند مطابق ماده ۵۵ قانون کار ،کار نوبتی عبارتست از کاری که در طول ماه گردش دارد به نحوی که نوبتهای آن در صبح یا عصر یا شب واقع شود.

برای کارگرانی که در ماه به صورت نوبتی کار میکند اگر نوبت کار در صبح و عصر واقع شود ۱۰% و چنانچه نوبت کار او در صبح و عصر و شب قرار گیرد ۱۵% و در صورتی که نوبت کار در صبح و شب و یا عصر و شب باشد 22.5%علاوه بر دستمزد عادی به عنوان فوق العاده نوبت کاری پرداخت خواهد شد.

انواع نوبت کاری

با توجه به ماده ۵۶ چهار نوع نوبت کاری وجود دارد که بصورت زیر طبقه بندی می شود :

  • نوبت کاری صبح و عصر
  • نوبت کاری صبح, عصر و شب
  • نوبت کاری صبح و شب
  • نوبت کاری عصر و شب
  • ساعت کاری بین ۶ صبح لغایت ساعت ۱۴ بعد از ظهر، شیفت صبح  می باشد
  • ساعت کاری بین ساعت ۱۴ بعد از ظهر لغایت ۲۲ شب، شیفت عصر می باشد
  • ساعت کاری بین ساعت ۲۲ شب لغایت ۶ صبح،   شیفت شب می باشد

نحوه محاسبه نوبت کاری

نرخ نوبت کاری بر اساس حقوق ماهیانه است

  • برای شیفت صبح و عصر ۱۰ درصد است
  • برای شیفت صبح، عصر وشب  مزایای ۱۵ درصد است
  • برای شیفت صبح و شب مزایای ۲۲.۵ درصد است
  • برای شیفت عصر و شب مزایای ۲۲.۵ درصد است

محاسبه مرخصی در نوبت کاری

که طبق ماده ۵۶ قانون کار، اساس محاسبه مزد و فوق العاده شیفت های کاری کارگران دستمزد ثابت ماهیانه آن ها خواهد بود. و چنانچه گردش کار در محدوده یک ماه تحقق پیدا کند، اگر کارگر چند روز را در مرخصی استحقاقی باشد با توجه به گردشی شدن کار در ان ماه نوبت کاری بصورت کامل داده خواهد شد. برای روزهای تعطیلی هفتگی و تعطیلات رسمی و مرخصی استحقاقی نیز محاسبه و پرداخت گردد. پرداخت فوق العاده نوبت کاری برای مرخصی استعلاجی مورد پیدا نمی کند.

برخورد نوبت کاری به روز تعطیلی هفتگی جمعه

شیفت های کاری انواع مختلفی دارد و شیفت کاری سازمان های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. در صورتیکه کارگران شیفتی که ساعت کاری ان ها در روز جمعه است، علاوه بر دستمزد و فوقالعاده شیفت کاری باید حق جمعه هم داده شود که برابر ۴۰ درصد فوق العاده موضوع تبصره ماده ۶۲ قانون کار می باشد. الزام به تعطیل یک روز دیگر در هفته به جای جمعه می باشد

محاسبه عیدی سنوات و پاداش نوبت کاری

طبق این قانونمزایا و فوق العاده شیفت کاری جز دستمزد کارگران محسوب نمی شود و در عیدی، سنوات و اضافه کاری، محاسبه نخواهند شد

ساعت کار کارگران نوبتی در ماه های ۳۰، ۳۱ و ۲۹  روز و نحوه محاسبه اضافه کاری در نوبت کاری

نظر به اینکه در ماده ۵۷ قانون کار اشاره گردیده که ساعات کار کارگران نوبت کار در چهار هفته متوالی نباید از ۱۷۶ساعت تجاوز نماید بنابراین با اعمال مراتب فوق در مورد کارگران نوبتی خود به خود موضوع ماههای ۲۹ ،۳۰ و ۳۱ روز مورد پیدا نخواهد کرد چون پس از خاتمه هر مورد از چهار      هفته های متوالی ، چهار هفته متوالی بعدی شروع می شود ولی در هر حال چنانچه تاکید بر احتساب ساعت کار کارگران نوبتی در ماههای ۲۹ ، ۳۰ و ۳۱ روزه باشد این مقصود با لحاظ داشتن ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه ساعت کار قانونی روزانه و در نظر گرفتن روزهای کاری کارگر در هر ماه حاصل خواهد شد . طبق ماده ۵۷ قانون کار برای نوبت کاری ۱۷۶ ساعت  در چهار هفته متوالی تعیین شده است که تا این سقف اضافه کار مفهومی ندارد ولی بیشتر از ۱۷۶ ساعت در هر مقطع زمانی از چهار هفته متوالی به عنوان اضافه کار محسوب می شود بطور مثال اگر کارگری در نوبت کاری خود در پانزده روز اول ۱۷۶ ساعت خود را کار کرده باشد برای چهار هفته متوالی بیشتر از این ساعت کاری بعنوان اضافه کار تعیین می گردد.

نحوه محاسبه اضافه کار کارگران نوبت کاری در تعطیلات رسمی

کارگران نوبت کار نیز حق استفاده از تعطیلات رسمی با استفاده از مزد را خواهند داشت و در صورت مصادف شدن روزهای کاری کارگران نوبت کار با  ایام تعطیلات رسمی ، کار در ایام مذکور از همان ساعت اول به عنوان اضافه کار تلقی و برای هر ساعت کاری چهل درصد علاوه بر مزد هر ساعت کار عادی باید پرداخت گردد

نحوه محاسبه نوبت کار در ماموریت

اگر ماموریت در ماه هایی که در ان گردش کار انجام شده صورت گرفته باشد، نوبت کاری به ان تعلق می گیرد. فوق العاده های نوبت کاری به     کارگرانی پرداخت می شود که کارشان در محدوده زمانی یک ماه گردش داشته باشد به بیان دیگر شرط استفاده از درصدهای نوبت کاری تحقق گردش کار در داخل یک ماه می باشد . به این ترتیب چون با محقق شدن گردش کاری در طول ماه کارگر نوبت کار مشمول فوق العاده مربوط برای کل مزد ماهانه می شود.

مفهوم اضافه‌کاری و شرایط مجاز بودن آن

زمانی محول نمودن اضافه‌کاری به کارکنان قانونی خواهد بود که مواردی حاصل‌شده باشند: 1- ابراز تمایل و موافقت از جانب کارمند – 2- تعیین ۴۰ درصد مزد هر ساعت کاری علاوه بر مبلغ حقوق و دستمزد تعیین‌شده برای هر ساعت کاری در حالت عادی – 3- تعیین سقف مشخص برای         اضافه‌کاری  کارمندان که این سقف برای هرروز ۴ ساعت می‌باشد (که البته در موارد استثنایی و با توافق طرفین این میزان می‌تواند تغییر داشته باشد).

چه اطلاعاتی در فیش حقوقی ثبت می‌شود؟

در یک فیش حقوقی معتبر، نام شرکت، تاریخ صدور، نام و نام خانوادگی کارمند یا کارگر، شماره ملی، شماره حساب و شماره بیمه ثبت می‌شود.  این اطلاعات جزو موارد پایه‌ای هستند که در هر فیش حقوقی باید ذکر شوند. در بعضی از موارد ممکن است تاریخ صدور فیش، نام دپارتمان کاری یا واحد کاری مربوط نیز درج شود. علاوه بر اطلاعات هویتی، اطلاعات مهمی در مورد دستمزد، حقوق، مزایا و کسورات نیز در فیش حقوقی ثبت می‌شوند.

اصطلاحات فیش حقوقی مربوط به دستمزد، حقوق و مزایا

در بخش دستمزد، حقوق و مزایای فیش حقوقی اصطلاحات زیادی به چشم می‌خورند. این بخش شامل همه دریافتی‌هایی است که در به حساب کارمند یا کارگر در تاریخ مشخص واریز شده است. مهم‌ترین اصطلاحات فیش حقوقی در این بخش شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حقوق ماهانه
  • کمک هزینه مسکن
  • کمک هزینه فرزندان
  • تعطیلات کاری
  • جمعه‌های کاری
  • اضافه کاری
  • هزینه غذا
  • تشویقی درمان
  • سختی کار
  • کمک هزینه حمل و نقل

علاوه بر این موارد، سایر پرداختی‌ها مانندحق ماموریت در قانون کار نیز در صورت وجود، در بخش دستمزد و مزایا ثبت می‌شوند.

اصطلاحات فیش حقوقی مربوط به کسورات

بخش کسورات در واقع شامل تمامی مواردی هستند که از جمع ناخالصی پرداختی کسر می‌شوند. مهم‌ترین اصطلاحات این بخش شامل موارد زیر   است:

  • بیمه
  • مالیات
  • اقساط وام
  • بیمه تکمیلی
  • بستانکاری
  • جریمه

این بخش اهمیت زیادی در ارسال لیست مالیات حقوق دارد. علاوه بر این شما می‌توانید با محاسبه کسورات و کم کردن آن‌ها از جمع ناخالص پرداختی،  پرداختی خالص خود را محاسبه کنید.

مهم‌ترین اصطلاحات فیش حقوقی که باید معنای آن‌ها را بدانید ، این است که معنای دقیق هر کدام از آن‌ها را درک کنید

جمع ناخالص پرداختی در فیش حقوقی

منظور از جمع ناخالص پرداختی در فیش حقوقی، مجموع تمامی پرداختی‌های انجام شده به کارگر یا کارمند است. برای محاسبه جمع ناخالص پرداختی در فیش حقوقی کافی است تا تمامی مواردی که در بخش دستمزد، حقوق و مزایا ذکر شده است را با هم جمع کنید.

پرداختی خالص در فیش حقوقی

پرداختی خالص یعنی همان حقوق و دستمزدی که در نهایت بعد از کم کردن کسورات به حساب شما واریز می‌شود. برای محاسبه پرداختی خالص کافی است تا کسورات را از جمع نا خالص پرداختی موجود در فیش حقوقی کسر کنید. اگر قرار باشد حقوق دریافتی خود را در جایی اعلام کنید، پرداختی خالص ثبت شده در فیش حقوقی ملاک قرار خواهد گرفت.

کمک هزینه عائله‌مندی

مبلغی است که به افراد شاغل متأهل به صورت ماهیانه پرداخت می‌شود. کمک هزینه عائله مندی در دستگاه‌های دولتی به صورت بخش نامه هر ساله اعلام می‌شود و یک مبلغ ثابت است. در مورد شرکت‌های خصوصی و کارخانجات نیز تأمین اجتماعی معمولاً کمک هزینه عائله مندی را اعلام می‌کند. کمک هزینه عائله مندی در بخش دستمزد و مزایا ثبت می‌شود.

کمک هزینه اولاد

مبلغی است که کارفرما باید به کارمندان خانم یا آقایی که فرزند دارند بپردازد. حق اولاد، مبلغ ثابتی است که به‌ازای هر فرزند پرداخت می‌شود و به افرادی تعلق می‌گیرد که حداقل دو سال سابقه بیمه داشته باشند.

افزایش سنواتی

مبلغی است که بر اساس حقوق سال قبل و از طریق نتایج ارزشیابی سالانه قابل محاسبه می‌باشد. هرچقدر که زمان بیشتری را به عنوان یک کارمند  یا کارگر مشغول به کار باشید، سنوات بیشتری به شما تعلق می‌گیرد.

پایه سنوات

“پایه سنوات ” عبارت است از مبلغی که به صورت ماهیانه به حداقل حقوق کارگرانی که بیش از یک سال مشغول به کار باشند، اعطا می‌شود. این مبلغ از طرف شورای عالی کار و به عنوان جبران کمبود حقوق به کارگران با حداقل دستمزد داده می‌شود

تسویه حساب سنوات پایه

یکی از نگرانی کارگران مسئله تسویه حساب آن‌هاست.که طبق قانون به کارگران با قرارداد رسمی و همچنین غیر رسمی پایه سنوات تعلق می‌گیرد حتی اگر میان کارکرد آنها فاصله‌ای باشد . بر اساس جدولی که وزارت کار منتشر کرده است و طبق گروه بندی مشاغل، کارگران می‌توانند سنوات خود را به شرط داشتن سابقه کار یکساله،دریافت کنند.

حق سنوات

اصطلاح حق سنوات یا همان پاداش پایان کار کارگران، مبلغی است که در پایان هر سال یا در خاتمه هر قرارداد کار، از طرف کارفرمایان به کارگران مشمول در کارگاه‌های تحت پوشش قانون کار پرداخت می‌گردد.

این پاداش پایا کار با نام‌های دیگری مانند مزایای پایان خدمت کارگر یا مزایای پایان کار کارگران نیز شناخته می‌شود. البته مطلع باشید که اصطلاح حق سنوات با پایه سنوات کاملا دو مقوله متفاوت هستند.

تفاوت پایه سنوات با حق سنوات

پایه سنوات را به عنوان یک کمک هزینه به میزان پایه حقوق به کارگران می‌دهند که معمولا با حداقل دستمزد جمع و به کارگر پرداخت می شود . پایه  سنوات یک هزینه جانبی دستمزد است و تغییر میزان سالانه آن ارتباطی با افزایش دستمزد ندارد . همان طور که در بالا هم گفتیم این پایه سنوات هم به کارگران رسمی و هم به غیررسمی‌ها تعلق می‌گیرد. همچنین پایه سنوات به آن دسته از کارگاه هایی که طرح طبقه بندی مشاغل دارند بر  اساس فرمول مشخص شده در بخشنامه دستمزدی وزارت کار هستند واریز می شود .

اما آن دسته از کارگاه هایی که طرح طبقه بندی مشاغل ندارند ، به شرط آن که نیروی کار دارای حداقل یک سال سابقه کار در آن کارگاه باشد (دائم یا موقت ) مشمول حق سنوات می شود . حق سنوات و یا مزایای پایان کار در زمان اتمام کار، قطع همکاری یا پایان سال به کارگران پرداخته می شود که معادل یک ماه آخرین مزد دریافتی ثابت کارگر است.

عیدی و پاداش سالیانه کارگران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی

در خصوص عیدی و پاداش پایان سال نیز، در حال حاضر کارفرمایان کارگاه‌هایی که مشمول قانون کار هستند، موظفند که در پایان هر سال مبلغی را به عنوان پاداش سالانه و عیدی به کارگران خود پرداخت کنند.

این موضوع، به عنوان یکی از وظایف قانونی برای کارفرمایان در قانون کار بر شمرده شده است و جزو قوانین آمره است.

لذا در تعیین عیدی و پاداش سالیانه کارگران، اگر کارفرما این وجه را به حساب کارگران واریز نکند، کارگر می‌تواند به مراجع رسمی وزارت کار جهت مطالبه این حق مراجعه نموده و ادای این تکلیف برای کارفرما به قوت خود باقی خواهدبود .

قانون حاکم در ارتباط با این موضوع، قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران مصوب سال 1370 است که در خصوص تمام کارگران مشمول قانون کار موضوعیت دارد.

البته این قانون، کارمندان دولت را که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری هستند، شامل نخواهد شد، همچنین برخی کارمندان دولتی نیز که مشمول قانون کار هستند را نیز پوشش نخواهد داد.

تمامی این کارگران و کارمندان مشمول قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت محسوب خواهند شد.

آشنایی با فوق العاده ها و معنای آن‌ها در فیش حقوقی

بخش مهمی از اصطلاحات فیش حقوقی شامل فوق العاده ها می باشد، در اینجا به معرفی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

  • فوق‌العاده شغل: مبلغی است که با توجه به مدرک تحصیلی و نوع شغل تعیین می‌گردد. به طور مثال افراد شاغلی که مدرک تحصیلی بالاتری نسبت به دیگر همکاران خود دارند درصدی افزایش حقوق دارند.
  • فوق‌العاده سختی شرایط محیط کار: مبلغی است که با توجه به حقوق مبنا و شرایط کاری افراد مختلف متفاوت می‌باشد.
  • فوق‌العاده محرومیت از تسهیلات زندگی: مبلغی است که با توجه به حقوق مبنای گروه‌های شغلی و با توجه به درجه محرومیت از تسهیلات زندگی باتوجه به محل زندگی در مناطق و شهرستان‌های مختلف متفاوت می‌باشد.
  • فوق‌العاده محل خدمت: مبلغی است که با توجه به حقوق مبنا و در صورت انتقال محل کار از یک شهرستان به شهرستان دیگر به افراد پرداخت می‌شود.
  • فوق‌العاده محرومیت از روستا: مبلغی است که بر اساس یک جدول خاص و با توجه به درجه روستا، گروه و مدرک تحصیلی مشخص می‌گردد.
  • فوق‌العاده جذب مناطق محروم: مبلغی است که به افراد شاغل در مناطق محروم پرداخت می‌گردد.
  • فوق‌العاده جذب مشاغل: مبلغی است که با توجه به درصد تعیین شده، از طریق فرمول (فوق‌العاده شغل+افزایش سنواتی+حقوق مبنا) تعیین می‌گردد.
  • فوق‌العاده ویژه: مبلغی است که ازطریق فرمول (فوق‌العاده جذب+فوق‌العاده شغل+افزایش سنواتی+حقوق مبنا) محاسبه و به افرادی که مشمول آن می‌باشند پرداخت می‌شود.
  • فوق‌العاده برجستگی١٠ تا ٢٠ درصد از حقوق مبنای افراد شاغلی که بالاترین نمره ارزشیابی را کسب نموده‌اند به مدت یک سال قابل پرداخت می‌باشد.

شب کاری و نحوه محاسبه شب کاری

شب کاری برای کارکنانی تعریف می شود که به صورت نوبت کاری فعالیت نمی کنند و در ساعت شب مشغول به فعالیت هستند. شب کاری برای ساعت ۲۲ شب تا ۶ صبح تعریف می گردد . در این صورت لازم هست ۳۵ درصد علاوه بر دستمزد به عنوان اضافه شب کاری به آن ها پرداخت گردد.
در مواردی که شیفت کاری هایی که توسط کارفرما تعریف می گردند، شامل ساعاتی در این بازه زمانی باشد می بایست مدت زمان کارکرد در شیفت شب محاسبه گردد و به کارگر پرداخت شود. برای مثال در صورتی که شیفت کاری بین ساعت ۵بعد از ظهر تا ۱۲ شب باشد، دو ساعت (مدت زمان ۱۰ شب تا ۱۲ شب )به عنوان کار در زمان شب کاری با احتساب ۳۵ درصد برای آن کارگر می بایست محاسبه گردد.
مدت زمان کارکرد ماهانه در شیفت شب ۱۷۶ ساعت در ماه می باشد.  اگر کارگری نوبت کار در روز و شب باشد در مواردی که شامل نوبت کاری نباشد، در مدت زمانی که در شب مشغول به کار است ۳۵ درصد مازاد دریافت می کند.

شبکاری در روز جمعه

اگر لازم باشد که شب کاری در روز جمعه انجام شود می بایست یک روز دیگر به عنوان تعطیلی برای آن کارگر انتخاب گردد و براساس ماده ۶۲  قانون کار لازم هست علاوه بر گرفتن ۳۵ درصد اضافه برای شب کاری، از ۴۰ درصد اضافه دستمزد پیش بینی شده برای کار در روز جمعه نیز بهرمند می شود.

سؤالات متداول مربوط به اصطلاحات فیش حقوقی

  1. آیا در فیش حقوقی می‌توان مواردی مانند حق عائله‌مندی و حق مسکن را دید؟ بله؛ در فیش حقوقی تمام جزئیات مربوط به حقوق، مزایای حقوق و کسورات آن دیده می‌شود.
  2. چه راهی برای کم کردن میزان خطا در فیش حقوقی وجود دارد؟ استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری و نرم‌افزارهای حقوق و دستمزد احتمال خطا در محاسبات فیش حقوقی را تا حد بسیاری کاهش می‌دهد.
  3. برای ساخت فیش حقوقی به چه اطلاعاتی نیاز است؟ برای ساخت فیش حقوقی به مشخصات کارمندان مانند کد پرسنلی، شماره بیمه، نام و نام خانوادگی و کد ملی نیاز است. از طرف دیگر تعداد روزها و ساعات کاری کارمندان مورد نیاز خواهد بود. همچنین برای محاسبه دقیق هرکدام از اصطلاحات فیش حقوقی به تعریف تمام حقوق و مزایای شخصی و کسورات دستمزد نیاز است.
  4. چه کسانی فیش حقوقی دریافت می‌کنند؟ معمولاً کارمندان بخش‌های دولتی فیش حقوقی دقیق دریافت می‌کنند. در نقطه مقابل بسیاری از کسانی که شغل آزاد دارند از دادن فیش حقوقی دقیق به کارمندها و کارگرهای خود خودداری می‌کنند.

5.چطور فیش حقوقی خود را دریافت کنیم؟ اگر کارمند سازمانی دولتی هستید احتمالاً یک سامانه الکترونیکی فیش حقوقی برای شما وجود دارد که می‌توانید آدرس آن را           در اینترنت جست‌وجو کرده و فیش حقوقی خود را به‌صورت آنلاین دریافت کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به محصول
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x